Sök:

Sökresultat:

673 Uppsatser om Byrćkratiska sektorn - Sida 1 av 45

VĂ€rdering av IS-investeringar hos den offentliga sektorn

Med de traditionella metoderna har företagen haft problem med att vÀrdera, bedöma och uppfölja sina IT-investeringar. I första hand pÄ grund av att det har varit svÄrt att berÀkna investeringars lönsamhet och produktivitet. Under de senaste Ären har nya metoder utvecklats. De skall hjÀlpa företagen att lösa sina IT-investeringsproblem. I litteraturen stÄr att offentliga sektorn har samma problem som företagen nÀr det gÀller vÀrdering av IT-investeringar.

Kommunens dilemma kring pesionsÄtagandet

PÄ senare Är har diskussionen om vÀlfÀrdens villkor blivit alltmer uppmÀrksammad. Det har bland annat handlat om vilka institutioner som egentligen skapar vÀlfÀrd. DÀrför har den offentliga sektorn varit ett uppmÀrksammat föremÄl för debatt. Under 1990-talet har de ekonomiska förutsÀttningarna för den offentliga sektorn försÀmrats och förvÀntningar har stÀllts pÄ effektivisering och förbÀttring . Nya tillvÀgagÄngssÀtt för organisation, ekonomistyrning, redovisning och finansiell bedömning har införts inom skilda delar av den offentliga sektorn för att hantera ett vÀxande omvandlingstryck .Den offentliga sektorn stÀlls nu ocksÄ inför en befolkningsförÀndring.

Förmögenhetsredovisning inom ideella sektorn: en fallstudie av tre ideella föreningar

Den ideella sektorn i Sverige omfattar idag allt frÄn smÄ sÀllskapsföreningar till stora fackliga organisationer. Huvuduppgiften för dessa föreningar Àr att generera nytta för sina medlemmar, givare och andra intressenter genom olika verksamheter. Till skillnad mot nÀringsdrivande företag Àr pengarna endast ett medel för att kunna utföra verksamheten i föreningarna och inget mÄl i sig. Syftet med vÄr uppsats Àr för det första, att belysa kopplingen mellan den externa redovisningens beskrivning av organisationens mÄl och eget kapital samt intellektuellt kapital i den del av den ideella sektorn som följer Ärsredovisningslagen. För det andra, om sÄ bedöms möjligt, ge rekommendationer om hur de ovannÀmnda kapitalen kan förvaltas för att pÄ bÀsta sÀtt uppfylla verksamhetens mÄl.

Den offentliga sektorns estetiska krav pÄ arbetskraften

Har utseendet nĂ„gon betydelse i arbetslivet? Existerar det estetiska krav inom den offentliga sektorn? UtifrĂ„n en kvalitativ metod har sju intervjuer genomförts med personalansvariga inom den offentliga sektorn för att undersöka förekomsten av estetiska krav. Ett antal faktorer som visar pĂ„ vilka de estetiska kraven Ă€r inom den offentliga sektorn har lokaliserats. Även förklaringar till varför de estetiska kraven stĂ€lls har kartlagts. Denna artikel Ă€mnar dĂ€rmed att presentera vilka de estetiska sambanden Ă€r som rĂ„der inom offentliga organisationer i Sverige..

Samverkan pÄ Kammarkollegiet : Shared Service inom den offentliga sektorn i ett New Public Management perspektiv

Denna uppsats handlar om hur Shared service (SS) inom den offentliga sektorn kan ses som en del av New Public Management (NPM). SS har beskrivits som ett verktyg för att uppnÄ de egenskaper som karaktÀriserats som NPM, och denna uppsats syftar till att se ifall anvÀndandet av Shared Service inom den offentliga sektorn kan ses som en del av New Public Management. Genom en fallstudie pÄ Kammarkollegiets Enhet för Administrativ Service har detta genomförts. SekundÀrdata i form av rapporter har studerats samt intervjuer med direktören för Enheten för Administrativ Service HÄkan Viberg har genomförts. Analysen visar pÄ att detta fall i hög grad uppfyller kriterierna för NPM och motiven för SS, Àven om vissa skillnader har kunnat identifieras.

Synen pÄ kompetens i sektorn för explosiva Àmnen

Det hÀr rapporten Àr ett resultat av undersökning av ett antal organisationers syn pÄ kompetens och kompetensutveckling inom explosiva Àmnen. Organisationerna inkluderade fem företag verksamma inom sektorn för explosiva Àmnen samt en kompetensresurs inom explosiva Àmnen som arbetar med utbildning och kompetensutveckling inom sektorn. MÄlet med undersökningen var att utifrÄn resultatet kunna jÀmföra företagen och kompetensresursens syn pÄ kompetens och kompetensutveckling. Undersökningen baserades pÄ kvalitativa intervjuer med representanter för de involverade företagen och medarbetare pÄ kompetensresursen. Resultaten visar att det finns skillnader mellan hur företagen och kompetensresursen ser pÄ kompetens och kompetensutveckling.

Design i offentlig sektor : En fallstudie med Arbetsförmedlingen

Det pÄgÄr stora förÀndringar i vÀrlden gÀllande begreppet design och rapporter har kommit bÄde iSverige och Europa om hur design kan lösa samhÀllsproblem. Design kan anvÀndas som ettverktyg för problemlösning i en arbetsprocess eller som konkurrensfördel i en strategi för attutveckla produkter och tjÀnster utifrÄn anvÀndarens behov.Forskning finns om hur privata vinstdrivna företag anvÀnder design som konkurrensmedel.Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur vi med hjÀlp av design kan skapa en strategi för enorganisation i den offentliga sektorn som kan lösa kommunikationsproblem med fokus pÄkundtillfredsstÀllelse. Undersökningen syftar till att svara pÄ hur den offentliga sektorn arbetarmed design och hur en designstrategi inom den offentliga sektorn kan se ut, samt om det finnsnÄgra hinder vid implementering av design.Studien baseras pÄ en kvalitativ metod i form av djupintervjuer, samt en kvantitativenkÀtundersökning utifrÄn en fallstudie pÄ Arbetsförmedlingen. Datainsamling av det empiriskamaterialet har gjorts pÄ fallföretaget samt pÄ tre ytterligare tjÀnsteorienterade organisationer somÀr finansierade av staten och ett produktorienterat företag. Empirin har analyserats utifrÄnföretagsekonomiska teorier samt designteorier och den privata sektorn har stÀllts mot denoffentliga sektorn för att hitta likheter och skillnader dem emellan.Resultatet av studien visar pÄ att design anvÀnds inom den offentliga sektorn och resultatet visaratt det inte finns nÄgra hinder för den offentliga sektorn att jobba med design, men att det iblandkan vara mer svÄrimplementerat pÄ grund av komplexa organisationer och en mÄlgrupp som Àrhela den svenska befolkningen.

Mödrars sociala status pÄ den svenska arbetsmarknaden : Rekryterares syn pÄ och attityder till moderskapetinom den privata sektorn

Syftet med denna uppsats Àr att belysa hur rekryterare inom den privata sektorn ser pÄ moderskapet inför en rekrytering. FrÄgestÀllningarna i studien handlar om hur rekryterarna uppfattar moderskapet nÀr de skall anstÀlla, vilken pÄverkan moderskapet har i rekryteringssammanhang samt rekryterarnas bild av hur idealarbetaren ser ut. Det empiriska materialet bestÄr av intervjuer med fem rekryterare som Àr yrkesverksamma inom den privata sektorn. I studien framkom det att mödrar ses som den primÀra vÄrdtagaren av barn. DÀr de bidragande orsakerna till detta dels var en ekonomisk faktor dÀr mÀn anses tjÀna bÀttre Àn kvinnor, men dÀr Àven de traditionella könsrollerna ansÄgs som en bidragande faktor..

Vilka kommunala verksamheter inom den offentliga sektorn i Sverige bör konkurrensutsÀttas? : -en principiell diskussion

Denna uppsats syftar till att undersöka vilka kommunala verksamheter inom den offentliga sektorn i Sverige som bör konkurrensutsÀttas utifrÄn Andrei Shleifers teori om privat kontra offentligt Àgande. Den offentliga sektorn i Sverige utgörs av kommunerna, landstingen samt staten.Uppsatsen tar sin utgÄngspunkt i den inbyggda konflikten mellan hög kvalitet och lÄga kostnader och fortsÀtter att utreda vilka förvÀntade effekter som ökad konkurrens kan resultera i, samt varifrÄn dessa hÀrstammar. Som en avslutning av den teorietiska genomgÄngen kommer en redogörelse ske kring kompletta respektive inkompletta kontrakt, dÄ kontraktering Àr en av förutsÀttningarna för en lyckad konkurrensutsÀttning.Resultaten indikerar att en större del av de olika kommunala verksamheterna inom den offentliga sektorn bör kunna konkurrensutsÀttas, utöver vad som redan Àr gjort idag. Det ÀrfrÀmst inom de "mjuka" verksamheterna, sÄsom inom barnomsorgen, utbildningsvÀsendet och vÄrden, dÀr konkurrensutsÀttningspotentialen bedöms vara som störst..

Belöningssystem ? vÀgen till motivation?

De faktorer som frÀmst skapar motivation och arbetstillfredsstÀllelse har visat sig vara resultatet av det utförda arbetet, dess utmaning och hur ansvarskrÀvande och omvÀxlande arbetet Àr. Man kan se vissa skillnader nÀr det gÀller utformningen av belöningssystem inom den privata sektorn jÀmfört med den offentliga sektorn. En av skillnaderna Àr att arbetet inom den privata sektorn anses vara mer utvecklande och leder ofta till högre lön och större utmaning. Resultatet av detta, inom den privata sektorn, blir att medarbetarna kÀnner en ökad arbetstillfredsstÀllelse. Lönen i sin tur fungerar som ett incitament för att delta i den utbildning och kompetensutveckling som finns.

Elektronisk handel i den kommunala sektorn

Arbetets syfte Àr att belysa hur lÄngt den kommunala sektorn i SkÄne och Blekinge lÀn har kommit med elektronisk handel. Uppsatsen baseras bl.a. pÄ litteraturstudier om elektronisk handel i allmÀnhet, dess anvÀndningsomrÄden, dess fördelar respektive nackdelar samt Toppledarforums och Svenska Kommunförbundets intresse av kommunernas arbete med denna handel. Jag har genomfört intervjuer med insatta personer frÄn kommunerna i min mÄlpopulation, om de respektive kommunernas ak-tiviteter kring elektronisk handel. I intervjuerna har respondenterna bl.a.

Den ideella sektorn i förÀndring - Har de tappat tron för att behÄlla plÄnboken?

Ideella organisationer har traditionellt sett haft en sÀrstÀllning, och utgjort ett komplement till bÄde den privata och offentliga sektorn i Sverige. Sedan mitten av 90-talet har de generella bidragen till dessa organisationer till stor del försvunnit och ersatts med utkontraktering, upphandling och konkurrensutsÀttning. Dessa fenomen anses vara en del av de idéströmningar som fÄtt benÀmningen New Public Management och som alltmer kommit att genomsyra den offentliga förvaltningen. Vi har i vÄr studie fokuserat pÄ vilka konsekvenser detta haft pÄ den ideella sektorn och hur deras sÀrstÀllning pÄverkats.Genom en jÀmförande fallstudie har vi utfört samtalsintervjuer med representanter för olika organisationer som agerar inom den sociala sektorn, bÄde privata och ideella.VÄr slutsats Àr att kommunens inverkan har ökat och att det sker en anpassning, dÀr privata och ideella aktörer agerar under samma förutsÀttningar, vilket leder till en allt mindre unik ideell sektor..

Hur offshoring kan pÄverka organisationen

Offshoring, att ett företag delar av sin verksamhet till ett annat land, har blivit allt mer uppmÀrksammat, bÄde av IT-företag och av fackpress. I denna uppsats har vi undersökt hur informanter vid tre företag i Sverige anser att deras företag har pÄverkats, organisatoriskt, efter det att de startade sin offshoring till Indien. Utöver detta har informanter vid kringliggande organisationer i den svenska IT-sektorn intervjuats för att ge sin syn pÄ hur offshoring kan pÄverka den svenska IT-sektorn och dess företag. Resultatet av undersökningen visar att de undersökta företagen har pÄverkats genom förbÀttrade arbetsprocesser inom organisationen. Personal har omplacerats eller vidareutbildats inom organisationen.

Belöningssystem - vÀgen till motivation? En kvalitativ och kvantitativ studie kring belöningssystem, arbetstillfredsstÀllelse och motivation i en offentlig och en privat verksamhet i Lund

De faktorer som frÀmst skapar motivation och arbetstillfredsstÀllelse har visat sig vara resultatet av det utförda arbetet, dess utmaning och hur ansvarskrÀvande och omvÀxlande arbetet Àr. Man kan se vissa skillnader nÀr det gÀller utformningen av belöningssystem inom den privata sektorn jÀmfört med den offentliga sektorn. En av skillnaderna Àr att arbetet inom den privata sektorn anses vara mer utvecklande och leder ofta till högre lön och större utmaning. Resultatet av detta, inom den privata sektorn, blir att medarbetarna kÀnner en ökad arbetstillfredsstÀllelse. Lönen i sin tur fungerar som ett incitament för att delta i den utbildning och kompetensutveckling som finns.

Belöningssystem inom den offentliga sektorn : med inriktning pÄ den kommunala gymnasieskolan

Bakgrund: Belöningssystem Àr idag ett hett Àmne som det debatteras mycket om i media. Debatten berör frÀmst den privata sektorns höga bonus till högt uppsatta chefer. Belöningssystemen Àr idag inte lika etablerade inom den offentliga sektorn som de Àr inom den privata sektorn beroende pÄ att finansieringen inom den offentliga sektorn Àr mer begrÀnsad Àn inom den privata sektorn. Medarbetare inom den offentliga sektorn drivs inte enbart av pengar utan det Àr andra faktorer som skapar drivkraft. Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att studera befintliga belöningssystem för lÀrare inom Linköpings kommunala gymnasieskolor.

1 NĂ€sta sida ->